Efekty projektu Kolaboracje Wizualne

KoLABoracje wizualne to projekt interwencyjny, którego celem jest zwiększenie widzialności praktyk artystycznych uwzględniających potrzeby osób niewidomych i słabowidzących.

 

NAJWAŻNIEJSZE CELE PROJEKTU

  • zwiększenie zainteresowania tematyką niepełnosprawności oraz „disability studies” wśród twórców kultury i sztuki
  • promowanie konstruktywnych postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością wzroku
  • zwiększenie obecności w kulturze osób ze szczególnymi potrzebami
  • wykorzystanie plakatu artystycznego do wyrównywania szans w dostępie do kultury
  • przeciwdziałanie dyskryminacji osób z dysfunkcją wzroku

 

PLAKATY

 

Pobierz wersję plakatów do druku

 

WARSZTATY TYFLOGRAFICZNE

Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości i kompetencji w zakresie tworzenia i projektowania dotykowych pomocy edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. 

  • Jak od zera przygotować własną tyflografikę? 
  • Jak zaplanować pracę, wykonać prototyp czy zorganizować przetestowanie przez specjalistów?

 

Kilka słów o prowadzącej:

Izabela Pawluśkiewicz – projektantka produktu i graficzka. Absolwentka wzornictwa na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, które ukończyła pracą dyplomową z dotykowych pomocy edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. W latach 2019-2021 studiowała na kierunku Art & Design, specjalność design, gdzie badała temat projektowania dla osób niewidomych i słabowidzących, również w zakresie projektowania graficznego i orientacji przestrzennej. 

Część 1

Przygotowanie merytoryczne:

  1. Przykłady i analiza tyflografik, ze szczególnym uwzględnieniem adaptacji sztuki
  2. Perspektywa twórczyni tyflografiki i współpracy z instytucjami kultury (z koła naukowego i z freelancerki)
  3. Tworzenie dzieła – wybór, planowanie, technika i materiały, prototypy, testowanie przez tyflospecjalistów, wykonanie finalnego modelu, wykonanie napisów w brajlu
  4. Omówienie powstawania tyflografik
  5. Wspólne składanie tyflografiki
  6. Pytania i odpowiedzi

 

Link do materiału wideo – część 1

 

Część 2

Nauka podstaw programu graficznego Inkscape:

  1. Pokazanie przykładów jak wykonać ilustracje do tyflografiki na bazie zdjęć i grafik
  2. Pokazanie jak przygotować plik do druku na papier puchnący, druk UV lub pod cięcie laserem
  3. Pytania i odpowiedzi

 

Link do materiału wideo – część 2

 

Zobacz również:

Webinar 1
Jak książki dla dzieci uczą o niepełnosprawności?

  • Jak wytłumaczyć dziecku czym jest niepełnosprawność?
  • Po co nam książki dla dzieci normalizujące ten temat? Jak zaciekawić tym tematem dzieci i przemycić wątki, który, my dorośli często pomijamy w dyskusjach?

Spotkanie z Martą Ostrowską, autorką serii książeczek dla dzieci pn. „Przygody Rysia i Krzysia”

 

Przejdź do webinaru

 

 

Webinar 2
Jak troska o dostępność może wspierać rozumienie sztuki z różnymi niepełnosprawnościami?

  • Jak sztuki wizualne mogą wspierać działania dostępnościowe?
  • Dlaczego warto mówić o sztukach wizualnych w kategoriach wielozmysłowości?
  • Jak wprowadzenie zmysłów innych niż wzrok poszerza odbiór sztuki?
  • Co instytucje robią dobrze, a co mogłyby robić lepiej?

 

Przejdź do webinaru (część 1.)

 

Przejdź do webinaru (część 2.)

 

 

Webinar 3
Po co nam #impairment na TikToku i YouTube’ie? VIP Team od kuchni

  • Jak media społecznościowe mogą zmienić postrzeganie osób z niepełnosprawnością?
  • Jakie mogą być metody na skuteczną edukację antydyskryminacyjną w Internecie?

Spotkanie z grupą VIP Team, czyli z Moniką Dubiel i Mikołajem Jabłońskim

 

Przejdź do webinaru

 

 

Webinar 4
Po co nam #impairment na TikToku i YouTube’ie? VIP Team od kuchni

  • Jakie są reprezentatywne makiety w Polsce przeznaczone dla osób niewidomych i słabowidzących?
  • Jak instytucje otwierają się na odbiorców z różnego rodzaju niepełnosprawnościami?

Spotkanie z prof. Karolem Badyną, rzeźbiarzem, autorem makiet dla niewidomych i realizacji rzeźbiarskich o charakterze pomnikowym na całym świecie.

 

Przejdź do webinaru