KoLABoracje wizualne to projekt interwencyjny, którego celem jest zwiększenie widzialności praktyk artystycznych uwzględniających potrzeby osób niewidomych i słabowidzących.
NAJWAŻNIEJSZE CELE PROJEKTU
zwiększenie zainteresowania tematyką niepełnosprawności oraz „disability studies” wśród twórców kultury i sztuki
promowanie konstruktywnych postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością wzroku
zwiększenie obecności w kulturze osób ze szczególnymi potrzebami
wykorzystanie plakatu artystycznego do wyrównywania szans w dostępie do kultury
przeciwdziałanie dyskryminacji osób z dysfunkcją wzroku
PLAKATY
Białe tło, na którym umieszczono zwielokrotnioną ciemną sylwetkę osoby niewidomej (10 rzędów po 10 osób). Dwie pierwsze osoby (oznaczone na plakacie kolorem czarnym) są w asyście psa przewodnika. Pozostałe 98 (w kolorze szarym) ukazano z białą laską. Przy górnej krawędzi plakatu znajduje się czarny napis: “Tylko 2% osób niewidomych ma psa przewodnika”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, na którym umieszczono zwielokrotnioną ciemną sylwetkę osoby niewidomej (10 rzędów po 10 osób). Dwie pierwsze osoby (oznaczone na plakacie kolorem czarnym) są w asyście psa przewodnika. Pozostałe 98 (w kolorze szarym) ukazano z białą laską. Przy górnej krawędzi plakatu znajduje się czarny napis: “Tylko 2% osób niewidomych ma psa przewodnika”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Plakat podzielony na cztery poziome segmenty, w każdym segmencie jedno słowo z tekstu „różne odcienie niesprawności wzroku”. Pierwszy segment ma czarne tło i szare słowo. Drugi segment szare, mgliste tło i lekko jaśniejsze słowo. Trzeci czarne tło z jednym białym punktem i napisem rozświetlonym w jednym punkcie. Czwarty ma białe tło i jest wypełniony nieregularnie rozmieszczonymi, czarnymi punktami, z białym słowem. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Plakat podzielony na cztery poziome segmenty, w każdym segmencie jedno słowo z tekstu „różne odcienie niesprawności wzroku”. Pierwszy segment ma czarne tło i szare słowo. Drugi segment szare, mgliste tło i lekko jaśniejsze słowo. Trzeci czarne tło z jednym białym punktem i napisem rozświetlonym w jednym punkcie. Czwarty ma białe tło i jest wypełniony nieregularnie rozmieszczonymi, czarnymi punktami, z białym słowem. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Czarne tło. Biała sylwetka ludzka bez wyszczególnionych cech płciowych. Trzyma w ręce laskę Na górze napis: Niepełnosprawność wzroku nie determinuje mojej tożsamości, seksualności, wykształcenia, intelektu ani zainteresowań. Na dole pod sylwetką napis: Jestem pełnoprawną osobą. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Czarne tło. Biała sylwetka ludzka bez wyszczególnionych cech płciowych. Trzyma w ręce laskę Na górze napis: Niepełnosprawność wzroku nie determinuje mojej tożsamości, seksualności, wykształcenia, intelektu ani zainteresowań. Na dole pod sylwetką napis: Jestem pełnoprawną osobą. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, stronę ukośnie przecina od lewego dołu do prawego środka ścieżka prowadząca, której linie są złożone z czterech długich czarnych pasów. Z lewej strony widać kontur czarnej nogi i laski wzdłuż której pojawia się napis “nie blokuj ścieżki prowadzącej”. Tuż za napisem widać ułożone pod względem wielkości trzy czarne bagaże ułożone od najmniejszego do największej. Walizki te stoją na ścieżce prowadzącej. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, stronę ukośnie przecina od lewego dołu do prawego środka ścieżka prowadząca, której linie są złożone z czterech długich czarnych pasów. Z lewej strony widać kontur czarnej nogi i laski wzdłuż której pojawia się napis “nie blokuj ścieżki prowadzącej”. Tuż za napisem widać ułożone pod względem wielkości trzy czarne bagaże ułożone od najmniejszego do największej. Walizki te stoją na ścieżce prowadzącej. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, czarne napisy i kontur ilustracji. Na górze duży napis „są we mnie dwa psy”, niżej tekst i ilustracje dwóch psów z profilu, siedzących i zwróconych do siebie. Pies po prawej stronie ma szelki. Nad pierwszym psem tekst „psyjaciel, psisynek, piesek rodzinny, najpsiękniejsza mordeczka, najszybszy zjadacz szamki, wielbiciel głasków, śpioch uroczy”, poniżej tekst „temu pieskowi możesz powiedzieć jaki jest śliczny”. Nad drugim psem jest „oraz pracujący psi asystent w szelkach”, poniżej „temu pieskowi nie przeszkadzaj w pracy”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, czarne napisy i kontur ilustracji. Na górze duży napis „są we mnie dwa psy”, niżej tekst i ilustracje dwóch psów z profilu, siedzących i zwróconych do siebie. Pies po prawej stronie ma szelki. Nad pierwszym psem tekst „psyjaciel, psisynek, piesek rodzinny, najpsiękniejsza mordeczka, najszybszy zjadacz szamki, wielbiciel głasków, śpioch uroczy”, poniżej tekst „temu pieskowi możesz powiedzieć jaki jest śliczny”. Nad drugim psem jest „oraz pracujący psi asystent w szelkach”, poniżej „temu pieskowi nie przeszkadzaj w pracy”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, niemal cały plakat wypełnia gruba rama obrazu, zawierająca ozdobne ilustracje abstrakcyjnych, podobnych do kwiatów wzorów wykonanych czarnym konturem. W środku ramy jest czarne pole z białym tekstem ”Obraz ukazuje portret młodej kobiety w kadrze do pasa z twarzą w półprofilu zwróconym w lewo. Portretowana ubrana jest w błękitno-czerwoną renesansową suknię z umiarkowanym dekoltem, który zdobią czarne korale. Kobieta trzyma na lewym ramieniu niewielkich rozmiarów łasicę o kremowo-białym umaszczeniu, głaszcząc je prawą dłonią. Zwierzątko spogląda w tę samą stronę, co kobieta. Portret umieszczony jest na ciemnym, niemal czarnym tle. „ Pod ramą jest tabliczka „Dama z gronostajem, Leonardo da Vinci”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, niemal cały plakat wypełnia gruba rama obrazu, zawierająca ozdobne ilustracje abstrakcyjnych, podobnych do kwiatów wzorów wykonanych czarnym konturem. W środku ramy jest czarne pole z białym tekstem ”Obraz ukazuje portret młodej kobiety w kadrze do pasa z twarzą w półprofilu zwróconym w lewo. Portretowana ubrana jest w błękitno-czerwoną renesansową suknię z umiarkowanym dekoltem, który zdobią czarne korale. Kobieta trzyma na lewym ramieniu niewielkich rozmiarów łasicę o kremowo-białym umaszczeniu, głaszcząc je prawą dłonią. Zwierzątko spogląda w tę samą stronę, co kobieta. Portret umieszczony jest na ciemnym, niemal czarnym tle. „ Pod ramą jest tabliczka „Dama z gronostajem, Leonardo da Vinci”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz
Białe tło, z czarnym napisem i ilustracjami. Ścieżka prowadząca ukazana z góry. Zaczyna się w lewym górnym rogu i idzie pionowo w dół, kończy się polem uwagi i zakręca znów w górę i w dół. Znajdują się na niej hulajnoga, liście zakrywające pole uwagi oraz walizka. Na górze napis „tor przeszkód”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Białe tło, z czarnym napisem i ilustracjami. Ścieżka prowadząca ukazana z góry. Zaczyna się w lewym górnym rogu i idzie pionowo w dół, kończy się polem uwagi i zakręca znów w górę i w dół. Znajdują się na niej hulajnoga, liście zakrywające pole uwagi oraz walizka. Na górze napis „tor przeszkód”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Białe tło. Prosta, ilustracja trzech psów, siedzących i zwróconych w lewą stronę. Na pierwszym planie czarno-biały, dorosły pies, na drugim planie mniejszy, szaro-biały młodszy pies, a na trzecim planie jasnoszaro-biały szczeniak. Wszystkie mają na sobie szelki i patrzą w górę. Powyżej napis „przewodnicy, towarzysze, asystenci”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Białe tło. Prosta, ilustracja trzech psów, siedzących i zwróconych w lewą stronę. Na pierwszym planie czarno-biały, dorosły pies, na drugim planie mniejszy, szaro-biały młodszy pies, a na trzecim planie jasnoszaro-biały szczeniak. Wszystkie mają na sobie szelki i patrzą w górę. Powyżej napis „przewodnicy, towarzysze, asystenci”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Czarne tło, białe napisy. Napisy wypełniają większość przestrzeni plakatu, są wyrównane do lewej lub prawej strony, pomiędzy nimi są tez wielokropki. Napisy to „Dobrze cię widzieć!”, „Oglądałaś ten film?”, „Popatrz na to…”, „Obejrzyj ten serial, jest świetny…”, „Do widzenia!”. Nad dole dwie stojące postaci z białymi laskami, zwrócone do siebie. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Czarne tło, białe napisy. Napisy wypełniają większość przestrzeni plakatu, są wyrównane do lewej lub prawej strony, pomiędzy nimi są tez wielokropki. Napisy to „Dobrze cię widzieć!”, „Oglądałaś ten film?”, „Popatrz na to…”, „Obejrzyj ten serial, jest świetny…”, „Do widzenia!”. Nad dole dwie stojące postaci z białymi laskami, zwrócone do siebie. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Białe tło, cztery czarno-białe ilustracje przedstawiające postacie w słuchawkach, z zamkniętymi oczami. W lewym górnym rogu postać siedzi na krześle, nad nią napis „czytam książki”. W prawym górnym rogu stoi oparta o ścianę, obok napis „oglądam seriale”. W lewym dolnym rogu postać siedzi po turecku i trzyma pada, obok niej komputer, nad nią podpis „gram w gry”. W prawym dolnym rogu postać leży na łóżku, nad nią napis „podziwiam obrazy”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Białe tło, cztery czarno-białe ilustracje przedstawiające postacie w słuchawkach, z zamkniętymi oczami. W lewym górnym rogu postać siedzi na krześle, nad nią napis „czytam książki”. W prawym górnym rogu stoi oparta o ścianę, obok napis „oglądam seriale”. W lewym dolnym rogu postać siedzi po turecku i trzyma pada, obok niej komputer, nad nią podpis „gram w gry”. W prawym dolnym rogu postać leży na łóżku, nad nią napis „podziwiam obrazy”. Na dole logo Kolaboracji Wizualnych, Ministerstwa Kultury, Fundacji Pies Przewodnik oraz Izy Pawluśkiewicz.
Pobierz wersję plakatów do druku
WARSZTATY TYFLOGRAFICZNE
Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości i kompetencji w zakresie tworzenia i projektowania dotykowych pomocy edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Jak od zera przygotować własną tyflografikę?
Jak zaplanować pracę, wykonać prototyp czy zorganizować przetestowanie przez specjalistów?
Kilka słów o prowadzącej:
Izabela Pawluśkiewicz – projektantka produktu i graficzka. Absolwentka wzornictwa na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, które ukończyła pracą dyplomową z dotykowych pomocy edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. W latach 2019-2021 studiowała na kierunku Art & Design, specjalność design, gdzie badała temat projektowania dla osób niewidomych i słabowidzących, również w zakresie projektowania graficznego i orientacji przestrzennej.
Część 1
Przygotowanie merytoryczne:
Przykłady i analiza tyflografik, ze szczególnym uwzględnieniem adaptacji sztuki
Perspektywa twórczyni tyflografiki i współpracy z instytucjami kultury (z koła naukowego i z freelancerki)
Tworzenie dzieła – wybór, planowanie, technika i materiały, prototypy, testowanie przez tyflospecjalistów, wykonanie finalnego modelu, wykonanie napisów w brajlu
Omówienie powstawania tyflografik
Wspólne składanie tyflografiki
Pytania i odpowiedzi
Link do materiału wideo – część 1
Część 2
Nauka podstaw programu graficznego Inkscape:
Pokazanie przykładów jak wykonać ilustracje do tyflografiki na bazie zdjęć i grafik
Pokazanie jak przygotować plik do druku na papier puchnący, druk UV lub pod cięcie laserem
Pytania i odpowiedzi
Link do materiału wideo – część 2
Zobacz również:
Webinar 1
Jak książki dla dzieci uczą o niepełnosprawności?
Jak wytłumaczyć dziecku czym jest niepełnosprawność?
Po co nam książki dla dzieci normalizujące ten temat? Jak zaciekawić tym tematem dzieci i przemycić wątki, który, my dorośli często pomijamy w dyskusjach?
Spotkanie z Martą Ostrowską, autorką serii książeczek dla dzieci pn. „Przygody Rysia i Krzysia”
Przejdź do webinaru
Webinar 2
Jak troska o dostępność może wspierać rozumienie sztuki z różnymi niepełnosprawnościami?
Jak sztuki wizualne mogą wspierać działania dostępnościowe?
Dlaczego warto mówić o sztukach wizualnych w kategoriach wielozmysłowości?
Jak wprowadzenie zmysłów innych niż wzrok poszerza odbiór sztuki?
Co instytucje robią dobrze, a co mogłyby robić lepiej?
Przejdź do webinaru (część 1.)
Przejdź do webinaru (część 2.)
Webinar 3
Po co nam #impairment na TikToku i YouTube’ie? VIP Team od kuchni
Jak media społecznościowe mogą zmienić postrzeganie osób z niepełnosprawnością?
Jakie mogą być metody na skuteczną edukację antydyskryminacyjną w Internecie?
Spotkanie z grupą VIP Team, czyli z Moniką Dubiel i Mikołajem Jabłońskim
Przejdź do webinaru
Webinar 4
Po co nam #impairment na TikToku i YouTube’ie? VIP Team od kuchni
Spotkanie z prof. Karolem Badyną, rzeźbiarzem, autorem makiet dla niewidomych i realizacji rzeźbiarskich o charakterze pomnikowym na całym świecie.
Przejdź do webinaru